Waardering:

Robert Bryndza, Duivelsbocht

Geweld, moord en doodslag, hoe ver gaat een schrijver van een spannend boek? Hoeveel details van de moord, schietpartijen en verkrachtingen beschrijf je. Waar ligt je grens. ‘Er is zo veel dat je niet kan opschrijven. Iedereen heeft een grens die je niet over wilt gaan’.

De Engelse schrijver Robert Bryndza zit er op z’n gemak bij in het Amsterdamse Ambassadehotel. Samen met zijn Slovaakse man is hij op boektournee om zijn nieuwste boek, Duivelsbocht, te promoten. Het boek draait om een kind dat jaren geleden is verdwenen. Het is dood verklaard door zijn ouders, maar zijn oma wil het er niet bij laten zitten. Door toeval komt zij in aanraking met privédetective Kate Marshall, die zich over de verdwijning buigt.

Het is een probleem voor Bryndza, want hoe ver ga je met geweld in je boeken. Bij voorbeeld met geweld tegen kinderen?

‘Mijn boek Koud Bloed gaat over een man en een vrouw die als een soort Bonnie en Clyde op een rooftocht gaan. Eigenlijk gaat dat me al te ver. De mentale wreedheid en het geweld. Iedereen heeft zo een eigen lijn, die hij niet over wil gaan. Die lijn is voor iedereen anders en hangt voor mij samen met wat de lezers van je verwachten’, peinst Bryndza hardop. En extreem geweld tegen kinderen past volgens hem niet bij zijn stijl en bij zijn lezers, denkt hij.

Duivelsbocht draait om de zoektocht naar een verdwenen peuter. Jaren later komt Kate in contact met de oma van de jongen. Zij is gaan zwemmen in de zee, zoals elke morgen, maar zij ziet een hevige onderstroom niet. Kate wordt meegesleurd en verdrinkt bijna. In het ziekenhuis ligt Kate vervolgens naast een oude vrouw, die haar vertelt over haar verdwenen kleinkind. De privédetective raakt in de ban van het verhaal en zij bijt zich vast in de zaak. De jongen is verdwenen aan de oever van een wilde rivier in het Engelse Cornwall en Kate gaat ter plekke onderzoek doen. Daar stuit zij op feiten die niet in het politieonderzoek naar voren zijn gekomen en die mogelijk een nieuw licht op de gebeurtenissen werpen. Duivelsbocht is een spannende speurtocht door de ruige natuur van het gebied. Goed geschreven door de Engelse auteur Bryndza.

Het idee voor het verhaal is bij de schrijver ontstaan door de zaak van de kleine Madeline McCain, het meisje dat jaren geleden in Portugal uit een vakantiehuisje is verdwenen. Na lange tijd is een Duitse zedendelinquent voor de zaak opgepakt. De politie zoekt nu opnieuw naar het verdwenen meisje in de omgeving van het vakantieverblijf. ‘Ik vroeg me af wat er gebeurd kon zijn. Is ze dood, leeft ze ergens anders. Dat heeft me tot Duivelsbocht gebracht’, aldus de schrijver.

Het boek speelt in Cornwall in het moerasland van Dartmoor. Dit uiterste westpunt van Engeland is dunbevolkt, vol ruige natuur, wind en water. Bryndza: ‘Ik heb het daar zo vaak gezien, zo veel vakanties met mijn ouders doorgebracht. Het is echt uniek daar. Er is geen enkele plek in Engeland die er ook maar een beetje op lijkt. Ik ken de streek goed. Er hangt een soort zwaarte in de lucht, waardoor er vreemde gevoelens ontstaan. Met mijn boek probeer ik mijn herinneringen terug te brengen en die gevoelens te beschrijven’.

Bryndza zelf woont al jaren niet meer in Engeland. Na jaren in Amerika, woont hij nu met zijn man in Slowakije. Hij wilde eigenlijk helemaal niet weg uit de VS, maar kon niet blijven. ‘Blijven is moeilijk. We hadden geen ‘green card’, een werkvergunning. En geen verblijfsvergunning. Daarom zijn we terug in Europa. Niet Engeland na de Brexit. We wilden in Europa blijven. Toen zijn we naar Slowakije gegaan, waar mijn partner vandaan komt’, legt Bryndza uit.

Het schrijven van spannende boeken is niet de eerste keuze geweest van Robert Bryndza. Hij volgde de Guildford School of Acting en begon als acteur Succes behaalde bij met een eigen toneelstuk. Hij besloot schrijver te worden en zette zich aan een serie romantische komedies voordat hij over stapte op spannende boeken.

Bryndza schrijft die spannende boeken meestal in de vorm van een serie. Zo heeft hij zeven boeken rond inspecteur Erika Foster van de Londense politie geschreven. Daarna is hij de serie rond Kate Marshall begonnen. Zij is oud-agent van de politie in de Engelse hoofdstad. Daar is ze na een schandaal vertrokken. Kate is vervolgens met zakenpartner Tristan een eigen privédetective kantoor begonnen.

‘Ik had al een serie geschreven’, verklaart Bryndza, ‘en ben vervolgens aan een nieuwe begonnen. Mijn volgende boek is wel een alleen staand boek waarbij het verhaal in de ik-vorm wordt verteld. Door de ogen van één personage. Dat wilde ik eigenlijk al veel langer. Ik vond het wel heel moeilijk om te schrijven. Het was voor mij echt een uitdaging om de mensen bij het verhaal te betrekken zoals ik het nu heb geschreven. Ik heb die uitdaging nodig als schrijver´.

Zo’n apart boek is voor de auteur moeilijker om de personages tot hun recht te laten komen, denkt Bryndza. Bovendien wil hij geen politieroman schrijven. En het mocht ook geen privédetective zijn. Het moest en zou een heel ander spannend boek worden, onderstreept de schrijver.

Hij leeft en werkt tegenwoordig vanuit Slowakije, maar zijn romans spelen wel in Engeland. Hoe zit dat precies?

Robert Bryndza: ‘Ik vind het echt fijn wonen in Slowakije. We hebben ons leven daar op orde en ik wil Europeaan blijven. Ik schrijf inderdaad wel over het Verenigd Koninkrijk. Ik volg nog steeds wat daar gebeurt, mijn familie woont er en we gaan regelmatig op bezoek. Maar nu leef ik al weer lang genoeg in Slowakije om mijn boeken hier te laten spelen. Ik voel dat ik dat nu kan. Ik spreek de taal, ken de cultuur’.

‘En mijn serie van Kate Marshall is begonnen vóór Brexit. Engeland is zo enorm veranderd. In 1997 heb ik nog op Tony Blair van de Labourparty gestemd. Hij zou het Verenigd Koninkrijk opschudden. Zorg, openbaar vervoer, cultuur, alles veranderde. Hij heeft het allemaal zelf kapot gemaakt met zijn steun aan de inval in Irak. En nu hebben we Brexit gekregen. Engeland is op zichzelf teruggeworpen. Een eiland, geïsoleerd. Zo treurig’.

Bestel dit boek direct van de uitgever via deze link.