Waardering:

Camilla Läckberg, Koekoeksjong

‘Het voelde als thuis komen’

Na jaren is de Zweedse schijfster Camilla Läckberg met een spannend boek terug in het dorp waar het voor haar allemaal begon: Fjällbacka. ‘Ik miste de hoofdpersonages Erica en Patrik en om naar hun wereld terug te keren, voelde voor mij als thuiskomen’, aldus de schrijfster over haar nieuwe boek, Koekoeksjong.

In de kleine vissersplaatsje Fjällbacka lijkt maar weinig angstwekkends te gebeuren. Mooie houten huisjes in het oude centrum, een levendige jachthaven, de zee aan de westkust van Zweden voor de deur en aan de andere kant van het dorp een imposante berg. Gedurende de zomermaanden stroomt het stadje vol toeristen. De mensen uit de grote stad die rust en stilte zoeken.

Het is ook de vissersplaats van de schrijfster Camilla Läckberg. Zij heeft over deze plek een langlopende serie van uitstekende thrillers geschreven. Maar na het tiende deel van deze serie verliet zij een paar jaar geleden de kustplaats en stortte zich op andere onderwerpen en hoofdpersonages. De laatste twee boeken schreef zij ook nog eens samen met de vooral in Zweden bekende mentalist Henrik Fexeus. De twee vuistdikke boeken van dit duo kenmerkten zich door mooie plots, prachtige personages en natuurlijk ook door gruwelijke en tot in detail beschreven moorden.

Met haar nieuwe boek, Koekoeksjong, is Läckberg terug in Fjälbacka. Ook haar vaste personages Erica Falck en Patrik Hedström uit die serie zijn terug van weggeweest. In dit nieuwe boek schrikt het dorp op door twee moorden. Eerst wordt een beroemde fotograaf in zijn studio gevonden, terwijl de culturele elite van Zweden in een feestzaal in de buurt met een groots feest de verjaardag viert van een succesvolle schrijver, die zonder dat mensen het weten worstelt met het laatste deel van zijn veel geroemde serie romans. De schrijver zit dagelijks in zijn werkkamer naar een leeg scherm te staren. Een schrijversblok. Toch hoort hij in vertrouwen dat hij de nobelprijs voor literatuur gaat winnen. Dat dit geheim is uitgelekt is al opzienbarend, maar het wordt erger als hij op zijn privéeiland wordt aangevallen. Terwijl rechercheur Patrik op zoek gaat naar de dader of daders, onderzoekt Erica na een tip op hetzelfde verjaardagsfeest van de auteur de moord op een transgender vrouw in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Naarmate zij meer te weten komt, dringt het langzaam tot haar door dat die oude zaak wel eens verband zou kunnen houden met de hedendaagse moorden in Fjällbacka.

Camilla Läckberg is blij met haar lang verwachte terugkeer naar de kustplaats, zegt zij in een interview. ‘Ik miste Erica en Patrik. Dus ben ik naar ze terug gegaan. De terugkeer naar hun wereld voelt voor mij alsof ik weer thuis ben gekomen. Volgens mij werden we indertijd een beetje moe van elkaar. Ik van Erica en Patrik maar zij ook van mij, denk ik. We wilden een tijdje uit elkaar gaan, maar dat is nu voorbij’, aldus de schrijfster.

In de tussentijd is het leven door gegaan, voegt zij daar aan toe. Zowel van haar zelf als schrijfster als van haar twee belangrijkste personages, onderstreept Läckberg.. Dat blijkt ook wel uit het boek, waar Hedström Falck ouder zijn geworden. Vooral Erica Falck heeft het er zwaar mee, omdat zij last heeft van verschijnselen die zij toeschrijft aan de overgang.

Erica Falck lijkt bang te zijn voor het ouder worden. Een angst die Läckberg deelt met haar hoofdpersonage?

Camilla Läckberg: ‘Ik haal mijn inspiratie overal vandaan wanneer ik aan het schrijven ben. Ook uit gebeurtenissen en ervaringen uit mijn eigen leven, zoals het ouder worden. Maar ik gebruik daarnaast ervaringen van anderen die ik hoor tijdens gesprekken met vrienden en familieleden. En niet te vergeten de dingen die ik zie op tv, in films of in series waar ik naar kijk. Ik lees ook dingen in de kranten die ik kan gebruiken´.

In dit boek is het geweld minder extreem dan in de boeken met Henrik Fexeus. Wat is daarvoor de reden?

Camilla Läckberg: ‘De Flällbacka-boeken zijn anders dan de vorige serie. In deze serie ben ik op zoek naar een plot dat zowel in het verleden als in het heden speelt. Ik neem verder veel ruimte om de focus te leggen op de levens van Erica en Patrik. Dus het verhaal gaat niet alleen over de misdaad in het dorp. Het gaat ook over hun persoonlijke ontwikkeling en hun privéleven’.

Een belangrijk onderdeel van het verhaal is de manipulatie van de Nobelprijs voor literatuur. Niet eens zo heel lang geleden zijn er in de media berichten verschenen over corruptie binnen het comité dat de prijzen toekent. Bovendien lekte een seksschandaal uit rond een fotograaf, echtgenoot van een lid van het comité. Läckberg heeft er heel erg goed naar gekeken en het schandaal in haar boek gebruikt.

Camilla Läckberg: ‘Ik heb al het nieuws over de Zweedse Academie gevolgd. Ik wilde het graag op de een of andere manier gebruiken in mijn boek. In dit geval is de werkelijkheid misschien zelfs wel beter dan de fictie die ik heb geschreven. De waarheid over deze oude Academie moest een keer uitkomen en toen het deksel eenmaal van de doofpot was, is er van alles boven komen drijven. Het is interessant om mensen te horen praten over ‘goede’ en ‘slechte’ cultuur. Ik ga hun motto in mijn nek laten tatoeëren: ‘genius and taste’. Ik vind het maar moeilijk om die culturele elite niet te plagen’.

Na de twee boeken samen met mentalist Fexeus heeft ze nu weer alleen gewerkt. Is haar dat bevallen?

Camilla Läckberg: ‘Het was echt heerlijk om weer alleen te werken. Niemand die kritiek levert op weer een heel apart idee van mij. Samen met Henrik schrijven was overigens wel veel beter te doen dan ik ooit zou hebben gedacht. En nu ik het er toch over heb: we hebben net de eerste versie van het manuscript voor ons derde gezamenlijke boek bij de uitgever ingeleverd. Dus wachten wij nu op de reactie en mogelijke onderdelen die we zullen moeten herschrijven’.

Bestel direct van de uitgever via deze link.