Waardering:

Nicci French, De Gunst

Altijd weer nieuwe ideeën

Met hun nieuwe boek De gunst heeft het schrijversechtpaar Nicci French de grens van 25 spannende boeken gepasseerd. En nog steeds schrijven Nicci Gerrard en Sean French spannende boeken met mooi uitgewerkte plots en interessante personages. ‘Pas als we denken dat we niet iets nieuws kunnen brengen, moeten we er mee ophouden’.

Lang, heel lang, dachten Nicci Gerrard en Sean French dat zij ongeschonden de storm van de coronapandemie zouden doorstaan. Totdat het echtpaar werd overspoeld door een nieuwe coronagolf. ‘We zaten in onze eigen bubble thuis. We waren echt een beetje zelfvoldaan omdat wij geen corona hadden. Maar een week of vier vijf geleden kwam het als een golf op ons af. De hele familie had opeens corona. We zijn niet heel erg ziek geworden, maar toch. En ja, we hadden ons allemaal laten inenten’.

Foto Ed Coenen

Sean French vertelt over de besmetting via de zoom-verbinding. Een interview tijdens hun bezoek aan Nederland, zat er niet in omdat dit keer de journalist corona had opgelopen. Jammer want het was hun eerste bezoek aan Nederland nu de reisbeperkingen waren opgeheven. En bovendien was er het feest van hun 25ste thriller in Nederland. Allemaal de mist in door corona.

Maar nu konden ze wel komen voor de presentatie van hun nieuwe boek – De gunst – en voor het jubileumfeest. In dat boek De gunst leeft arts Jude gelukkig met haar verloofde Mat. De trouwdatum is al gepland en niets lijkt het komende gezinsleven te kunnen verstoren. Maar op een avond staat de eerste liefde van Jude voor het ziekenhuis waar zij werkt. Die oude vlam, Liam, doet een dringend beroep op haar om samen een weekend weg te gaan naar een afgelegen cottage. Met veel vraagtekens in haar hoofd, stemt zij ten slotte toch in met de smeekbede van Liam. Omdat zij vreest dat hij er niets van zal begrijpen, zegt Jude er niets over tegen haar verloofde. Maar als Jude in het huisje aankomt, is Liam er niet. Door een telefoontje van de politie hoort zij dat haar jeugdliefde in Londen is vermoord. Jude zit in de problemen als de politie haar verdenkt. Zij laat het er niet bij zitten en ondanks alle waarschuwingen gaat zij op onderzoek uit en dat blijkt gevaarlijker dan zij had gedacht.

In het boek denkt Jude terug aan haar eerste liefde, mijmert Nicci Gerrard. ‘Als je iemand lang niet hebt gezien en dan onverwacht terug komt en een enorme gunst vraagt, wat doe je dan? Dat is de vraag in het boek’, aldus Sean French. ‘Maar toch, je weet dat er ergens iets niet goed zit. Maar wat?’, voegt hij er nog aan toe.

Gerrard en French hebben genoten van het uitstapje, vertellen ze later via zoom vanuit hun prachtige landhuis in Engeland. Nicci Gerrard. ‘We zaten maar thuis en nu konden we er uit. Een prachtig moment toen we uit de trein stapten in Amsterdam’.

De trein? Niet het vliegtuig?

Sean French: ‘We zijn met de Eurostar vanuit Londen naar Amsterdam gekomen’.

Nicci Gerrard: ‘We hebben het niet zo op vliegen. We gaan liever met de trein. Ook al voor corona,. Je kan rondlopen, het landschap voorbij zien gaan. En het is beter voor het milieu. We nemen alleen het vliegtuig als het niet anders kan’.

Sean French: ‘We willen toch ook nog wel een beetje weg blijven bij grote menigten. We willen voorzichtig blijven met contacten in het gedrang van een vliegveld’.

Het echtpaar ziet de ingrijpende gevolgen van de pandemie met lede ogen aan. Zij kunnen vanuit huis werken, maar dat kan niet iedereen. Nicci Gerrard: ‘Het is ellendig om te zien hoe er een tweedeling ontstaat. Het verschil tussen de ‘haves’ en de ‘have nots’ groeit’.

De meeste boeken van het succesvolle echtpaar zijn zogenoemde stand alone’s: boeken, die geen onderdeel uitmaken van een serie. Alleenstaande boeken. Ooit hebben ze een achtdelige serie rond psychologe Frieda Klein geschreven. Waarom nu weer aparte boeken en geen nieuwe serie?

Nicci Gerrard: ‘Het is even moeilijk om een serie of een enkel boek te schrijven. Natuurlijk heb je in een serie je hoofdpersonages al, maar je moet je buigen over de groei van die personages, hoe gaat het verder met hen, wat gebeurt er met de mensen om hen heen. We vonden alleen in het geval van Frieda Klein dat zij wel een serie nodig had’.

Sean French vult aan: ‘Voor een ‘stand alone’ moet je telkens een hele nieuwe wereld ontwerpen. Dat is gewoon meer ons ding. Dat komt ook doordat we vooral schrijven over gebeurtenissen die gewone mensen overkomen. We schrijven bijna nooit over politieonderzoeken of een spannend verhaal rond een rechercheur’.

Nicci Gerrard: ‘Met Frieda konden we een serie schrijven. We denken nu niet over een nieuwe serie. Tenzij we iets vinden waarvan we denken dat we er meer boeken voor nodig hebben’.

Zo’n nieuwe wereld scheppen voor een nieuw boek, daar genieten ze van. ‘We praten altijd over een nieuw project. Kan dit er in, kan iemand dat over komen?’, vertelt Sean French.

‘We spelen een beetje met een plot, met personages en met het genre. Gaan we een rechtbankdrama maken of wordt het een mysterie met een afgesloten kamer’, zegt Nicci Gerrard.

Sean French: ‘Ideeën komen langs en we praten er soms jarenlang over. Zo is het ook gegaan met De gunst. Wat doe je als je eerste liefde je iets vraagt’.

Elk boek van het echtpaar vereist van de schrijvers dat zij hun ‘comfortzone’ verlaten. ‘Het moet altijd iets nieuws zijn. Voor de lezers maar ook voor ons’, zegt Nicci Gerrard. ‘Na elk boek vragen we het onszelf weer af: kunnen we het nog een keer doen? Het is een vraag die de meeste schrijvers zichzelf stellen. Komt een volgende boek tot leven zoals onze eerdere boeken? Is het idee wel nieuw? Want dat moet voor ons. Het moet altijd nieuw zijn. Als we van onszelf denken dat we het al een keer hebben gedaan, dan is dat het moment dat we vinden dat we ermee moeten stoppen’, besluit Nicci Gerrard. Maar dat moment, zeggen beide, is er nu nog niet.

Bestel dit boek direct van de uitgever via deze link.