Waardering:

Over een gezellig familiediner kan bijna iedereen wel verhalen vertellen. Maar het kan ook vreselijk uit de hand lopen. Over dergelijke diners, die eindigen in drama en geweld, zijn onlangs twee Scandinavische thrillers verschenen: Zusje van mij en De laatste nacht. Twee verschillende verhalen maar met hetzelfde uitgangspunt.

In Zusje van mij van de Zweedse auteur Mikaela Bley komt de steenrijke familie Gyldenstedt bijeen om de verjaardag van de jongste dochter te vieren. Als de familie en een paar genodigden aan tafel gaan, is de jarige Job nog niet aanwezig. Maar zij geldt als een rebelse dochter dus kijkt niemand er echt van op. Maar als het diner bijna voorbij is, merken de aanwezigen een brandlucht op Het blijkt dat de sauna in een bijgebouw in brand staat. En daar wordt het lichaam van de vermoorde dochter gevonden. De recherche buigt zich over de moord en heel langzaam pellen zij onwaarheden en dwaalsporen af om uiteindelijk tot een onverwachte conclusie te komen.

De laatste nacht van Martin Österdahl is een heel ander verhaal. Op oudejaarsavond komen twee echtparen voor het eerst bij elkaar op verzoek van hun kinderen. Die twee tieners hebben elkaar gevonden en zijn smoor verliefd op elkaar. De ouders van de zoon komen op bezoek bij de ouders van de dochter. Het lijkt een goede zet van de twee tieners, maar wat zij niet weten is dat de vier volwassenen lang geleden vrienden waren. Die vriendschap is geëindigd in slaande ruzie en de echtparen hebben elkaar al die jaren niet meer gezien. Gedurende de lange avond vol drank en herinneringen komt het uiteindelijk tot een fatale finale.

Waar Zusje van mij een goed geschreven en spannende speurtocht van de rechercheurs is, komt in De laatste nacht de politie er niet aan te pas. Österdahl beschrijft de gebeurtenissen van toen en nu waarbij de geheimen uit het verleden stuk voor stuk worden onthuld en de ontwikkelingen op oudejaarsavond steeds verder uit de hand lopen. Österdahl is schrijver en tv-producent en sinds 2020 verantwoordelijk voor de productie van het Eurovisie Songfestival. Mikaela Bley heeft overigens ook een tv-verleden. Voordat zij fulltime ging schrijven, was zij inkoper voor het tv-station TV4.

Wat beide boeken verder gemeen hebben, is het steeds dieper graven in de geschiedenis van de betrokken families. Daarbij komen verzwegen en half vergeten gebeurtenissen naar boven die in het heden leiden tot grof geweld. En beide boeken zijn goed geschreven met verrassende wendingen en heftige finales. Voor de lezers is ook van belang om te weten dat het geen verhalen zijn vol gedetailleerde beschrijvingen van moord en doodslag. Het maakt van Zusje van mij en De laatste nacht lekkere thrillers en echte aanraders.