Waardering:

Ophef in Zeeuws-Vlaanderen

Zeeuws-Vlaanderen is niet de typische achtergrond voor een spannend boek. Vlak land, een uithoek van Nederland, bijna Belgisch. Maar ook de grond waar Van den Vos Reynaerde in de Middeleeuwen is geschreven. Maar is het ook het land waar de Heilige Graal ligt begraven? Paul Verhuyck en Corine Kisling hebben op dit thema een historische thriller geschreven.

Een Amsterdamse uitgever erft van zijn tante een huisje in Graauw in Zeeuws-Vlaanderen, zijn geboortedorp. Als hij daar aankomt, blijkt het dorp en omgeving in het centrum van de belangstelling te staan. Een beautyfarm opent zijn deuren in een voormalig klooster, projectontwikkelaars zoeken mogelijkheden om nog meer moderniteiten in het aloude land neer te zetten. De Amsterdammer gaat op onderzoek uit en stuit op het geheim van de graal. De hebzucht van de dorpsbewoners groeit en bloeit tot er uiteindelijk zelfs doden vallen.

Het duo schreef eerder apart al een aantal succesvolle romans. Corine Kisling haalde het in 1997 met Satan in de polder tot de schaduwprijs, de prijs voor het beste thrillerdebuut. Het Leugenverhaal is hun debuut als een schrijvend duo. Het echtpaar – hij uit Antwerpen, zij uit Rotterdam – woont sinds een paar jaar in Graauw. Beiden studeerden Frans waarna Corine werkte als vertaalster en Paul aan de Leidse universiteit les gaf.

Met Het Leugenverhaal willen de twee duidelijk meer dan een doorsnee thriller schrijven. Het thema is de zoektocht naar de Heilige Graal. Over die Graal doen meerdere verhalen de ronde. Het zou de beker zijn die Jezus Christus bij het laatste avondmaal gebruikt zou hebben. Of het zou de beker zijn waarin het bloed van Jezus Christus bij de kruisiging is opgevangen. Al eeuwen lang speuren mensen naar die beker.

Maar volgens Verhuyck en Kisling hebben al die mensen op de verkeerde plek gezocht. Ze hadden in Graauw moeten zijn. In het gebied dat in de Middeleeuwen nog een sompig en vrijwel onbewoond moeras was. Vanuit Gent en Brugge vertrokken kluizenaars naar de eenzame regio en zij namen schatten mee die niet voor de grijpgrage handen van hebzuchtige mensen waren bestemd.

Het Graauwse duo doet er alles aan om hun boek diepgang te geven. Latijnse teksten, analyses van het eeuwenoude dichtverhaal Van den Vos Reynaerde en verwijzingen naar de grote literatuur van heden en verleden. Het geeft het boek inderdaad meer dan vaak van een thriller wordt verwacht. Tegelijk zit het plot prima in elkaar en zijn beschrijvingen en dialogen goed verzorgd.

Alleen is het jammer dat de schrijvers wel erg de nadruk op de schrijfstijl leggen. Dat is het nadeel dat kleeft aan mooi-schrijverij in een thriller. Het haalt de vaart uit het verhaal, dat daardoor rustig naar het einde kabbelt. Maar misschien is dat wel goed. Tegen de achtergrond van het platteland en de onthaastte Westerlingen is snelheid niet het eerste dat in gedachten springt.