Waardering:

Een juweeltje van Michael Connelly

Het is altijd moeilijk om een onschuldige klant te herkennen, verzucht advocaat Mickey Haller op de achterbank van zijn Amerikaanse slagschip op vier wielen. En als hij er dan eindelijk een keer voor staat, gooit hij het op een akkoordje met de officier van justitie om die cliënt schuld te laten bekennen en zo voor de doodstraf te behoeden. Dit uitgangspunt speelt een centrale rol in het nieuwe boek van Michael Connelly, een van de beste Amerikaanse schrijvers van spannende boeken van dit moment. Voorlopig heeft zijn successerie met de recalcitrante rechercheur Harry Bosch aan de kant gezet om een verhaal te schrijven over de andere kant van het boevenvangen: de advocatuur.

Connelly kiest als advocaat voor Haller, een man die vooral de arme kant van de Amerikaanse samenleving bijstaat. Drugsdealers van een motorbende, immigranten die tussen wal en schip vallen, mensen die nauwelijks in staat zijn de rekening van een advocaat te betalen. Haller verdient dan ook te weinig voor een kantoor. Hij doet zijn zaken vanaf de achterbank van zijn Lincoln-auto, zo’n Amerikaanse limousine waar de filmsterren zich in laten verplaatsen. Zijn chauffeur betaalt met dit werk zijn rekening aan Haller af.

En dan krijgt juist deze advocaat de kans van zijn leven als een stinkend rijke makelaar die wordt verdacht van mishandeling van een hoer hem vraagt als verdediger. Eindelijk lijkt Haller van de arme sloebers af te komen. Het grote geld lijkt op hem te wachten. Maar niets is minder waar als blijkt dat die rijkeluiszoon niet zo onschuldig is, als hij in eerste instantie leek te zijn. Weer heeft Haller niet zijn onschuldige cliënt te pakken. Die blijkt hij al achter de tralies te hebben laten vertrekken.

Vanaf dat moment begint Connelly trekjes te krijgen van de grootmeester van de detectiveboeken, Raymond Chandler. Natuurlijk, Chandler schreef zijn boeken rond de privé-detective Philip Marlowe en advocaten kwamen in zijn boeken alleen als hulpjes van de criminelen voor. En toegegeven, Philip Marlowe wordt bijna om de bladzijde of in elkaar geslagen door een kleerkast of gezoend door een beeldschone dame. Dat blijft Haller bespaard.

Maar de uitgangspunten lijken wel erg op elkaar. De twee schrijvers zoeken het Grote Kwaad vooral achter de deuren van de superrijken in hun villa’s rond Los Angeles en San Francisco. De armen van de stad stelen, zijn aan de drugs en stelen, maar zij worden gedreven door de noodzaak te overleven aan de zelfkant van de Amerikaanse samenleving. De rijken denken echter overal mee weg te komen door de schuld op de armen af te wentelen. Raymond Chandler nagelde die instelling aan het kruis. Het is een maatschappijkritische houding die maar bij weinig Amerikaanse thrillerauteurs terug is te vinden. Dat past meer bij de Scandinavische traditie van Sjowahl en Wahloo dan bij de moderne Amerikaanse auteurs. Eerder heeft een bestsellerauteur als Sara Paretsky deze kritische kijk op Amerika overgenomen en Michael Connelly voegt zich nu bij deze rij.

Het geeft de Linclon-advocaat een extra dimensie die de eerdere boeken van Michael Connelly niet had. Niet dat de serie rond Harry Bosch slecht was, integendeel. Connelly is nu eenmaal een uitstekend schrijver met een fraaie stijl. Goede dialogen wisselen omschrijvingen af. Geen ellenlange details over routes en steden die Europeanen toch niets zeggen. De stijl van de Amerikaan is snel genoeg om de lezer van begin tot eind te boeien. Met zijn nieuwste boek voegt hij daar een verdieping aan toe, die de Lincoln-advocaat tot zijn beste boek tot nu toe maakt.

 

Sterren: vier