Waardering:

hemelenHet kapitaal van de familie

Een uitvinding maakt chemicus Ron Casper tot een rijk man. Zijn zalf tegen puberpuisten is zo’n succes dat de productie tot een florerend bedrijf uitgroeit. Maar op hoge leeftijd lijkt hij nu het geld over de balk te smijten. Onder het mom van onderzoek gaat hij zo regelmatig naar de hoeren dat het familiekapitaal zienderogen slinkt. Zijn kinderen zien hun gouden toekomst verdampen. Papa moet maar gaan ‘hemelen’ vinden de drie. Maar wie durft de oude baas om te brengen? Marion Pauw heeft met Hemelen een ijzersterk verhaal geschreven. Het is overigens wel meer een roman dan een thriller.

Foto Leonie Broekstra
Foto Leonie Broekstra

In Hemelen schrijft Marion Pauw als in een roman over familieverwikkelingen, geld, status en hebzucht. Vooral dat laatste kenmerkt de drie kinderen van Ron Casper. Ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet, maar toch moeten ze samenwerken om de oude baas te stoppen.

‘Ik ken daadwerkelijk een familie die een zaak drijvende probeert te houden terwijl de hoogbejaarde vader die de aandelen nog in handen heeft bedrijfskapitalen uitgeeft aan hoeren’, stelt de schrijfster desgevraagd. Want hoe kom je op het idee dat kinderen hun vader om zeep willen helpen.

Die vader heeft in zijn leven al heel wat mensen diep ongelukkig gemaakt. Waaronder zijn kinderen die hij stelselmatig heeft verwaarloosd. Pauw: ‘De zaak is in ernstige problemen gekomen door het uitgavepatroon van de vader, maar hij is niet voor rede vatbaar. Ik kan me voorstellen dat je als kinderen in zo’n situatie stiekem wel eens denkt dat het niet zo erg zou zijn als je vader zou komen te overlijden’.

Meer spanning in het boek, extremer opschrijven, dat is aan Marion Pauw niet besteed. Een verhaal moet herkenbaar blijven, vindt zij. Ook in een thriller. ‘Ik had er geen enkele behoefte aan om het er nog dikker bovenop te leggen. Ik wilde juist dat het verhaal heel herkenbaar zou zijn voor velen. Niet gezien worden door je ouder heeft grote gevolgen voor je ontwikkeling. En omdat het niet zo duidelijk  is als bijvoorbeeld mishandeling of incest, is het lastig te identificeren en te verwerken’.

‘Ik schrijf literaire thrillers, een term waar nogal wat discussie over is geweest, maar die de lading van dit boek goed dekt. Hemelen is een cross-over tussen literatuur en thrillers. Je vindt er dus zowel literaire elementen in terug als spanningselementen. Het is dus niet puur op spanning geschreven en er zitten overkoepelende thema’s in als controle, jaloezie en vertrouwen’.

De succesvolle schrijfster – zij won met haar boek Daglicht de Gouden Strop, de prijs voor de beste Nederlandstalige thriller – schrijft het geschenkboekje voor de maand van het spannende boek, juni 2015. Dat is een kans, maar ook een uitdaging. Want de oplage van het geschenkboekje ligt rond de achthonderdduizend. Zo’n verspreiding halen maar weinig schrijvers. Marion Pauw is dolblij met de uitverkiezing, zegt zij. ‘Ik  ben heel erg blij met de kans om mijn werk onder de aandacht van een groter publiek te kunnen brengen. Ik was helemaal nog niet van plan om al iets te bedenken, omdat ik de laatste tijd heel veel heb geproduceerd en ik mijn hersens wat rust wilde gunnen, maar ik hoorde zo’n geweldig verhaalgegeven dat ik nu al weet dat ik het wil gebruiken. Ik ben nu nog bezig met research en begin september met schrijven’.

Logo_AnthosBestel dit boek direct van de uitgever via deze link.