Waardering:

ViproomHet leven in een Viproom

Ex-gedetineerde Teddy en junior-jurist Emelie moeten de ontvoering en afpersing van een rijke Zweed op zien te lossen. De zoektocht lijkt legaal en dat komt Teddy goed uit, want die wil op het rechte pad blijven. Maar langzaam dringt het tot hem door hij bij de jacht op de ontvoerders niet altijd op dat rechte pad kan blijven. Een schitterende nieuwe thriller van de schrijver van de Stockholmtrilogie.

foto Anna-Lena Ahlström
foto Anna-Lena Ahlström

De Stockholm-trilogie beschreef de onderwereld van de Zweedse hoofdstad in al zijn rauwe werkelijkheid. Advocaat Jens Lapidus schreef het boek in dezelfde ruwe taal als zijn hoofdpersonen. Afgebeten zinnen, woorden vlogen als kogels om de oren van de lezer. In zijn nieuwe boek is dat allemaal anders, heel anders. ‘De stijl is heel anders. Netter taalgebruik, minder platte straattaal, geen zinnen als een machinegeweer’, vertelt Jens Lapidus in het Amsterdamse Ambassadehotel.
Hij vervolgt: ‘De karakters zijn ook heel anders. Teddy is iets ouder dan de personen in de vorige serie, hij is belezen. Emelie is een jonge jurist, Philip is een man van de Zweedse upperclass. Daar hoort een andere taal bij. Want taal is een van de belangrijke manieren om je karakter in het boek te beschrijven. De schrijfstijl zegt veel over het personage’.
Taal is voor hem belangrijk. Niet alleen als schrijver, ook als jurist zijn woorden zijn wapen. ‘Ik wil het schrijven van thrillers naar een hoger plan tillen. Meer de literaire kant op. Daarbij is taal het instrument dat ik gebruik. De meeste thrillerauteurs vinden het plot belangrijker dan de taal die zij gebruiken. Ik ben het echter al gewend om verschillende rollen te spelen. Ik praat anders als ik met een agent spreek dan als ik een officier van justitie, rechter of journalist spreek’.
Zijn nieuwe boek Viproom is meer dan alleen een spannend verhaal, vertelt Lapidus. Het gaat vooral over de veranderingen in het moderne Zweden. Een land waar het criminele geweld persoonlijker is geworden. ´Criminaliteit ging over bankovervallen, inbraken. Dat was geweld tegen bedrijven, niet tegen personen. Dat is nu anders. Criminelen gaan voor de ‘soft spots’. Je ziet het geweld tegen personen toenemen. Ontvoeringen, afpersing. Ik ben een tijdlang juridisch adviseur geweest van een tv-programma als Opsporing Verzocht. Daarin is een geval van ontvoering aan de orde gekomen en meteen dacht ik: daar ga ik mijn volgende boek over schrijven. Ik was al een tijd bezig met zoeken naar een nieuw onderwerp, bedacht plots, karakters, maar dit was het eerste idee waar ik op kon door borduren’.
Die veranderingen in de samenleving gelden ook voor de elite, de kleine groep hele rijken die afgescheiden van de rest in hun eigen wereld leven. ‘De titel Viproom gaat over de hippe nachtclub waar Philip feest viert. Maar de ‘upperclass’ leeft eigenlijk altijd in een Viproom, waar de gewone mensen niet worden toegelaten. Teddy komt net uit de gevangenis en voelt zich een buitenstaander. Leven bij zijn zus, werkloos, sluit de maatschappij hem buiten. Voor Teddy is die samenleving de Viproom waar hij niet welkom is. Als je een Vip bent, of je voelt je een Vip, heb je een voordeel boven anderen. Je denkt dat je onkwetsbaar bent’.
Dat ben je echter niet, weet Lapidus als strafpleiter. Ook de elite loopt risico’s en moeten zich houden aan wetten en regels. In Viproom beschrijft Lapidus de werkelijkheid van het nieuwe Zweden; een universeel verhaal dat eigenlijk overal kan spelen. Zie de afpersingszaak rond de BN’ers Linda en John de Mol.
In Viproom verdwijnt Philip na een lange avond doorzakken. Niemand weet wat er aan de hand is, totdat zijn bank de opdracht krijgt miljoenen naar een rekening in Thailand over te maken. Door de internationale veiligheidsmaatregelen tegen zwart geld, mislukt die overboeking en is de familie gewaarschuwd dat er iets grondig mis is. Het advocatenkantoor krijgt de opdracht om op zoek te gaan naar Philip. De politie mag er niet bij betrokken worden, stellen Philips rijke ouders. Als het uitlekt naar de pers, ontstaat er paniek op de beurs en dat wil de familie voorkomen. Het bureau geeft aan de jonge juriste Emelie opdracht de jacht te openen, waarbij zij de hulp moet inroepen van Teddy, die net uit de gevangenis is ontslagen. Pas heel langzaam wordt duidelijk waarom nu juist Teddy er bij wordt gehaald. Net als heel langzaam duidelijk wordt, dat Philip niet een braaf rijkeluiszoontje is.
En Teddy is niet de harde misdadiger die hij lijkt te zijn. Hij heeft wel acht jaar gezeten maar het is niet altijd zwart-wit, stelt Lapidus. ‘Criminelen hebben ook hun redenen om te doen wat zij doen. Ik ben niet van een verhaal over een moord en de opsporing van de dader. Dat doen de meeste auteurs al. Het is een vast patroon: er is orde en door een misdaad ontstaat chaos. De politie herstelt de orde, de dader wordt gepakt. De status quo is hersteld. Maar ik zoek niet naar het herbevestigen van de bestaande orde. Ik wil dat mijn lezers nog nadenken over de gebeurtenissen, over de veranderende samenleving als zij het boek hebben gelezen’.

DrukwerkBestel direct van de uitgever via deze link.