Waardering:

Reclamewereld op de korrel

De wereld van de reclame is een wereld van schone schijn, van oneliners en van mooie mannen en vooral mooie vrouwen. Achter die buitenkant gaat een harde binnenkant schuil. Concurrenten die elkaar aftroeven, regels zijn voor de sukkels die zich er aan houden en er geldt maar één waarheid: winner takes all. Dit beeld schetst Harry Kramp in zijn tweede spannende boek, De Pitch. Reclameman Kramp blijft in zijn boeken dicht bij huis: hoewel hij fictie schrijft, gebruikt hij als achtergrond wel dat wereldje van de reclame.

In De Pitch moet creative director Paul Hollak aan de bak om een grote klant binnen te halen. Een wereldwijd modemerk met eigenzinnige reclame-uitingen die worden gemaakt door een topfotograaf uit Florida. Voordat Hollak echter kan beginnen wordt hij gevraagd een eigen bureau op te richten om de lucratieve deal met het modemerk binnen te halen. Hij weigert aan het spelletje mee te doen en gaat terug naar zijn oude werkplek.

Maar terwijl ze bezig zijn met de ‘Pitch’ – vaktaal voor de presentatie van een uitgewerkt plan in een competitie met andere reclamebureaus – ontdekt Hollak dat er nog iets mis is. De meisjes van de vorige reclamecampagne zijn allemaal verdwenen. Er volgt een dubbel spannende race om de klant binnen te halen en tegelijk het mysterie van de verdwenen meisjes op te lossen.

Kramp bedient zich ook in zijn tweede boek van hoofdpersoon Hollak. Het lijkt een typische reclameman met de gespeelde nonchalance, net iets te lang haar, een tikkeltje rebels, ad-rem en erg zeker van zichzelf. En natuurlijk dol op vrouwen, waardoor het boek doorspekt is met erotische ontmoetingen en plastisch beschreven seks.

De Pitch is een opgewekt boek met een ingewikkeld plot waar de lezer wel even bij moet blijven anders ontglipt hem de draad door de grote hoeveelheid personages en sub-intriges die het boek rijk is. Zoals van een reclameman, die volgens de achterflap van het boek ooit tekende voor de beroemde slagzin Melk , de witte motor, mag worden verwacht is de Pitch bovendien mooi geschreven met leuke taalvondsten verborgen in de volzinnen. Al met al een lekker leesbaar boek.